Online markedsføring har længe været i vækst, og hvis udviklingen fortsætter går der ikke mange år før, der bliver brugt flere penge på denne disciplin end den mere traditionelle form for markedsføring.
Den øgede popularitet indenfor online markedsføring har betydet, at der er hårdere konkurrence om kunderne, og at Google har kompliceret de forskellige processer dertilhørende. I dag kræver det en god mængde know-how at udføre den gode online marketingstrategi. Vi guider dig!
Facebook er universelt
Mange troede, at Facebook var på vej tilbage eller i det mindste stagnerende. Sådan har det langtfra været. Facebook har aldrig været mere benyttet, hvilket udelukkende er en god ting for de online strategier. Jo flere brugere desto mere data har man nemlig at gøre godt med, når man skal segmentere mod sine potentielle kunder.
Facebook nærmer sig med hastige skridt de magiske to milliarder brugere, og kan derved betegnes som verdens største database af personlige oplysninger. En kendt frase går på, at viden er magt, og dette er bestemt også tilfældet indenfor markedsføring. Jo mere du data du har om dine potentielle kunder, og jo større database du er i besiddelse af, desto lettere er det at skaffe leads og konverteringer.
Hvis du for eksempel med stor præcision ved, hvem der er din kunde som boligadvokat, kan du på Facebook pushe dine annoncer direkte mod dem. Det kan være ting, som lige har skiftet job, og derved har brug for en ny bolig, eller folk med en høj indkomst og så videre.
En anden endnu mere effektiv måde at annoncere på Facebook er gennem retargeting. Når du laver retargeting, er det kun de kunder, der allerede har vist interesse for dine produkter eller servicer, der får dine annoncer. På den måde vil annoncerne ramme endnu mere relevante personer, end man nogensinde kan gøre gennem push annoncer, hvilket nærmest altid vil resultere i en højere konverteringsrate og en lavere klikpris.
Content marketing – et godt sted at starte
Content marketing er både let og meget svært. Det er et sted rigtig mange starter, men det er meget svært at praktisere ordentligt. Over halvdelen af adspurgte virksomheder mente, at content marketing var en af de vigtigste elementer af online markedsføring, men var i tvivl om, de praktiserede det effektivt.
Det er mange gode ting ved content marketing. Det er virkelig godt til at beskrive dine ydelser, hvor du skaber awareness omkring din virksomhed. Hvis du for eksempel er en bygge-entreprenør, der benytter dig af udenlandsk arbejdskraft, er det en rigtig god idé gennem content marketing at fortælle om de udenlandske håndværkeres gode arbejdsvilkår og høje kompetencer. På den måde skaber du værdi for kunden, du bliver mere relevant hos Google og skaber bedre rangeringer hertil, og får formentlig flere konverteringer.
Iværksætteri med affiliates
Online markedsføring er også en mulighed, hvis du gerne vil prøve dig af som selvstændig iværksætter. Her er det en god idé at starte med affiliates. Kort fortalt er en affiliate en hjemmeside, der sælger andre virksomheders produkter mod en procentvis betaling af salget, siden skaffer.
Med affiliates er det dit content, der udgør hele dit eksistensgrundlag. For at det kan betale sig for andre at købe gennem dine affiliates, skal du simpelthen have bedre content end de originale hjemmesider.
Du kan også have en affiliate som nordic-byg, der er en hjemmeside med en masse god content, som andre virksomheder køber spalteplads på. Hertil er det ofte artikler, der enten omtaler køberens virksomhedens produkter eller servicer. Det kan også være artikler, der linker til virksomheden at gøre virksomhedens hjemmeside stærkere i Googles optik.