Der har i en længere årrække været en hård kamp imellem de onlinebaserede butikker og de fysiske af slagsen. Nu ser det dog ud til, at de bliver mere og mere blandet sammen, og at onlinebutikkerne begynder at overtage det fysiske marked. Det kan du læse meget mere om lige her.
Konkurrencen fra internettet
Med internettet begyndte mange at satse på onlinehandel, og det var der god mening i. De mange internetbaserede butikker fejede hurtigt en hel del af de fysiske af slagsen af bordet, fordi disse simpelthen ikke længere var konkurrencedygtige. De internetbaserede forretninger skulle ikke bruge penge på husleje, og de havde ofte væsentligt mindre personale end i de fysiske butikker, og det betød, at de kunne holde priserne nede. Det var der naturligvis mange, der var begejstrede for, og derfor begyndte flere og flere at foretage størstedelen af deres indkøb på nettet. Mange fysiske butikker forsøgte at redde sig selv ved at sænke priserne, og derfor så man i en lang periode massevis af mere eller mindre desperate tilbudsskilte rundt omkring, men det var altså ikke altid nok, og så måtte de alligevel dreje nøglen om.
Modreaktionen på den rivende udvikling
De fysiske butikker har altså stået over for noget af en udfordring, og det er kun de allermest sejlivede, der har overlevet. Mange troede, at onlinebutikkerne helt og holdent ville udkonkurrere de fysiske, og der var en del borgere, der derfor frygtede for eksempelvis deres strøg- og torvemiljø. Nu ser vi imidlertid en modreaktion på den hurtige udvikling, der er sket, og det betyder, at de fysiske butikker igen bliver mere og mere populære. Det lader til, at forbrugerne igen er begyndt at sætte den personlige betjening højt, og at det nu betyder mere for dem, at de kan stille spørgsmål og få vejledning, end at de nødvendigvis får varen til den allerbedste pris. Især når det kommer til elektronik, er der mange, der er gået tilbage til at handle i fysiske butikker frem for på nettet, og det er naturligvis en positiv udvikling for de butikker, der ellers har været hårdt presset af internethandlen.
Markederne flyder sammen
Selvom forbrugerne tilsyneladende igen gerne vil have personlig betjening, og derfor også gerne vil betale lidt mere, betyder det dog ikke, at konkurrence fra onlinebutikkerne helt er væk. Det betyder derimod, at disse nu også indtager det fysiske marked, og at flere og flere internetbaserede virksomheder åbner i fysisk udgave rundt omkring. På den måde flyder de to markeder altså mere og mere sammen, og der er ikke længere den samme grænse imellem dem. Ligeledes er der mange butikker, som oprindeligt har været fysiske butikker, som nu også er at finde i onlineversioner, og på den måde er de altså begge sprunget ind på hinandens områder. De mest succesfulde butikker nu er dermed dem, der kan det hele. Det er dem, som både har skarpe priser, fordi en del af deres indtægter stammer fra onlinehandel, men som samtidig tilbyder deres kunder hjælp og vejledning i en fysisk butik, og skal du selv starte virksomhed op, skal du derfor satse på en blanding af det fysiske og det internetbaserede marked.