Nyheder

Fordele ved at bruge spil i din marketingstrategi

Gamification i marketing er nok ikke så alment kendt uden for de allermest hardcore marketing-kredse. Men flere store internationale brands har allerede haft succes med at bruge spil i deres marketingstrategi, og vi fortæller dig derfor her om fordelene.

Selvom spil har eksisteret I tusindvis af år og gaming har været en stor del af de seneste mange årtier, så er det nok virkelig i de seneste 20 år, at gaming har fået så stor en plads i vores liv. Man kan næsten gå så lang som at kalde dem for gaming-generationerne. Gaming har på så mange måder en plads i vores hverdag: Vi spiller spil på vores smartphones, spillekonsoller, PC og sågar mod fremmede på internettet. Vi spiller arkade-spil, strategi-spil, action-spil og sports-spil. Vi spiller på online nettcasinoer såsom
 https://www.mariacasino.dk/casino, fordi vi gerne vil underholdes og hygge os med de traditionelle casino-spil eller bingo, og vi spiller skyde-spil og simuleringsspil, fordi vi kan lide at udfordre os selv og mærke adrenalinen. Så lige meget hvilken af disse grunde man har til at spille, er det som regel altid forbundet med noget positivt, noget vi synes er sjovt, og noget vi slapper af med. Det er måske derfor ikke så underligt, at flere og flere virksomheder har fået øjnene for fordelene ved at bruge spil i deres marketingstrategi. Men hvad går det helt konkret ud på?

Gode forbilleder og fordele

Der findes faktisk allerede adskillige eksempler på gode cases inden for gamification i marketing, selvom de måske ikke er så kendte i Danmark. Store brands som Coca-Cola, Nike og Starburst har alle brugt gamification som et marketingredskab.
Nike+ fuelband-app, som blev lanceret i 2012, var forløber for mange af nutidens fitness apps, hvor brugerne kunne opsætte mål i app’en og tracke deres præstationer med det tilhørende fuelband. App’en indeholder animerede karakterer, som jubler over sejre, og brugerne optjener point, der udløser præmier og ekstra funktioner.

Og der er mange fordele ved at associere sit brand med gamification. Denne marketingstrategi appellerer til den visuelle
generation Z og Millennium-generationen, som også er vant til interaktiv og brugergenereret indflydelse. Herudover forsyner brugerne virksomhederne med værdifulde kundedata og kvalitets-leads som navn, adresse, e-mail og så videre. Herudover kan man som virksomhed vælge at lave interaktive quizzer om brugernes interesser, og du har adgang til statistikker fra spillene, som kan bruges til at identificere de mest engagerede spillere. Denne type marketing giver også plads til at personalisere dine budskaber. Jo mere målrettet og brugertilpasset en reklamekampagne er, desto større sandsynlighed er der for, at den lykkes. Fordi du har adgang til alle de her personlige oplysninger og statistik om adfærd, er det meget nemmere at gøre reklamer for dine produkter relevante for brugerne.

Folk er trætte af almindelige reklamer, og i dag er der så mange muligheder for både at blokere for annoncer eller simpelthen forlade skærmen, til de er overstået. Gamification er en nytænkende og kreativ måde at få folk til i højere grad at opfatte reklamen som noget underholdende og positivt.

 

Most read

Load more