Nyheder

E-handlen vækster igen i 2017

Det må næsten siges at være en umulig opgave at finde noget i en fysisk butik i dag, som du ikke kan købe på nettet. Alt kan i dag købes på nettet, og e-handlen har derfor igen i 2017 oplevet vækst. Den danske e-handel er siden 2013 steget med 78%, og især på Black Friday var væksten og den voksende interesse for e-handel tydelig at se. 3,4 millioner danskere handler på nettet

Ser man på statistikken fra Danmarks Statistik, så køber 3,4 millioner danskere mellem 16 og 89 år varer, tjenester og andet på nettet. En analyse, som Dansk Erhverv har udarbejdet, viser, at de mest flittige danskere til at e-handle er unge mellem 20 og 39 år, som har en lang videregående uddannelse, tjener mere end 300.000 kr. om året, og som bor i hovedstadsområdet. Men som statistikken fra Danmarks Statistik viser, så er alle befolkningsgrupper kommet med på moden, hvad angår e-handel.

Samme analyse fra Dansk Erhverv viser også, hvilke varer og tjenester danskerne køber allermest på nettet. Her er teater-, koncert- og biografbilletter de største sælgere. Den næststørste produktkategori er tøj, og den tredjestørste er rejser.

Mættede produktkategorier

Madvarer/dagligvarer og medicin er de produktkategorier, der ligger nederst på listen, hvor henholdsvis 22% og 19% af dem, der handler på nettet, køber varer fra disse produktkategorier. Sammenlignet er det 69% og 66% af dem, der handler på nettet, som køber henholdsvis billetter til teater, koncerter mv. og tøj. Til trods for at dagligvarer og medicin ligger nederst på listen, er de nogle af de produktkategorier, der har oplevet god vækst siden 2013, hvorimod rejser ligger nogenlunde stabilt fra 2013 til 2017.

Tal som disse siger også noget om, hvilke produktkategorier der så at sige er mættede. Netop fordi rejser købt på nettet har ligget stabilt siden 2013, kan man tale om, at denne kategori er mættet på nettet. Det skal forstås således, at størstedelen af salget af rejser nu er på nettet og har været det i flere år, hvorimod daglig- og madvarer oplever vækst, fordi det er et nyere tiltag, hvor der stadig er et kæmpe udbud i de fysiske butikker.

Også autodele oplever øget popularitet på nettet. Der findes efterhånden et hav af net-forhandlere af dæk, fælge samt andet tilbehør til bilen. Står du og mangler sommerdæk til bilen, behøver du således ikke længere at bevæge dig ned i den nærmeste fysiske butik, men du kan i stedet let og enkelt købe lige det, du mangler, på nettet. Autodele er også en af de produktkategorier, der endnu ikke er mættet, da der stadig er mange fysiske butikker, som konkurrerer med internettets salg af autodele.

E-grænsehandel

Et andet sted, hvor der opleves vækst i danskernes e-handel, er den såkaldte ”e-grænsehandel”. Denne grænsehandel foregår, når danskerne bruger internettet til at handle i udenlandske netbutikker. Her er det de yngste, som har førertrøjen på, hvor 42% af unge mellem 16 og 19 år i 2017 handlede i andre europæiske webshops end de danske. Udover at være mellem 16 og 19 år så er den typiske udenlands-netshopper en mand fra Region Hovedstaden ifølge en analyse fra Dansk Erhverv.

Selvom nogle produktkategorier efterhånden er mættede, er andre produktkategorier først lige ved at få fat på nettet. Der er derfor stadig potentiale for, at dansk e-handel kan vækste endnu mere over de kommende år.

Most read

Load more